Rabu, 12 September 2018

Cuci Mata Di Laman Bonda Tyra Iskina

Alasan utama adalah sibuk. Bunga di halaman terbiar. Tanpa siraman, tanpa baja dan tanpa belaian akhirnya ia hidup dalam kesempitan. Pembesaran terbantut. Daun kuning dan kusam. Berbintik dan di makan ulat. Menjadi rumah labah-labah. AKhirnya awal Ogos 2018 tergerak hati untuk menjenguk.
Terasa pilu pula melihat pasu orkid banyak yang berpaku-pakis, lumut menyelimuti akar orkid. Daun kurus dan banyak yang mati. Malahan orkid yang dilekatkan di kayu hanyut banyak yang mati.
Pasu bunga di bawah pula, keladi tinggal batang. Pasu yang terlindung dari cahaya matahari dan air hujan kering kontang.
Siput babi berkeliaran bersembunyi di celah dedaun yang terlindung cahaya. Sangat menyedihkan melihat koleksi bunga terbiar dan kecundang.
Semasa cuti hari minggu tergerak hati untuk bersantai membersihkan bekas pasu bunga. Mencabut rumput dan menyapu dedaun kering. Pokok yang mati digunting, di baja mana yang masih setia. Dibelai dan berbicara memohon maaf atas kecuaian.
Bunga Bakawali Putih
 Spesis bakawali yang paling lama dalam koleksiku. Semasa aku tinggal di Mentakab dan Temerloh pasu bunga ini aku usung ke mana sahaja bila aku pindah. Sekarang ni pokok ini sudah membiak di banyak tempat rumah saudara mara dan teman-teman yang minat bunga ni. Apa yang isteimewanya dengan bunga ini selain baunya yang wangi, bila ia berbunga menandakan keberuntungan pemiliknya. Bunga kembang tepat 12 malam dan akan kucup keesokan pagi. Masa bunga ini kembang ada yang sengaja bercerita konon ada pari-pari muncul. Aku pernah tidak tidur semata-mata nak lihat bunga ini mengembang dan mengucup sambil menghidu wanginya bunga bakawali.
Koleksi Orkid Hutan
 Kebanyakan orkid hutan yang ada dalam koleksi ini datang dari serata tempat. Ada yang aku beli dari pasar minggu dekat rumah. Ada yang aku jenguk dari serata nursery yang aku sempat singgah dan ada yang aku beli semasa menjelajah Thailand sampai ke penghujung Burma.  Harga pelbagai mengikut tempat dan boleh dikategorikan dalam lingkungan harga menggetarkan poket peminat orkid. Kalau yang percuma adalah usaha aku dan keluarga masuk hutan memburu orkid. Masa ni memang banyak yang aku bawa balik. Satu hilux penuh dengan semak orkid.
Koleksi Orkid Hutan

Bunga Raya Hawaii Kuning

Orkid 1

Cattaleya

Orkid
Aku tak ingat dah nama asalnya. Orkid dalam famili Oncidium Spp. 
Sangat rajin berbunga dan tidak pernah putus berbunga saban bulan. Boleh dikatakan sentiasa ada bunganya.

Orkid Hutan Jerantut
 Belum pernah berbunga. Tidak pasti bagaimana bunganya. Di ambil semasa mandi di Lata Embun Hutan Sungai Rengat, Ulu Cheka, Jerantut. Tumbuh di atas tanah lembab yang berlumut di pinggir air terjun. Tetapi dari 2015 dalam jagaan belum pernah berbunga. Tidak pasti bagaimana bentuk bunganya. Kalau tengok daun dan ubi seperti Orkid Coelogyne rochussenii salah satu orkid liar yang berbau seperti madu.

Dibeli dari Dongsingkhorn Sempadan Myanmar Thailand. 2016

Dendrobium

Dendrobium Peach... dari Pesta Pertanian Songkhla 2017

Orkid dibeli tahun 2016. Rajin berbunga sekurangnya 3 kali setahun
Vanda yang paling rajin berbunga . Lebih dari 10 kali berbunga semenjak dalam simpanan dari tahun 2015. Dibeli dari Pasar Borong Kuala Krai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Apa pendapat anda?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...